De bibliotheek heeft meer dan 10.000 leden

maandag 8 april, 2024

Het aantal leden van Bibliotheek De tweede verdieping bereikte afgelopen jaar meer dan 10.000 leden. Dit – en meer – lees je in ons jaarverslag 2023. Deze geeft een overzicht wat de bibliotheek allemaal heeft gedaan in het afgelopen jaar. Op woensdag 4 april overhandigde directeur-bestuurder Roel Zuidhof het jaarverslag aan wethouder John van Engelen.

Van Engelen: “Ik ben erg blij dat de bibliotheek het zo goed doet, wat je kunt zien aan de stijgende aantallen leden: nu meer dan 10.000! Het groeiende aantal jeugdleden is heel positief omdat plezier in lezen erg belangrijk is.”

Nieuwe bibliotheek
Na de ontvangst van het jaarverslag lopen Van Engelen en Zuidhof door de verbouwing van het Stadshuis. Hier wordt de bibliotheek straks over drie verdiepingen verdeeld. Bij de jongerenafdeling aangekomen, waar druk aan wordt gewerkt, wordt van Engelen erg enthousiast: “Dit is een fantastische omgeving voor jongeren waar ze hun eigen plek hebben met boeken, een CityLab voor technische experimenten, een greenscreen, gaming. Hier wil je wel komen als jongere. Dit is nergens anders te vinden in Nederland!”

Huiskamergevoel
Roel Zuidhof vult aan: “De hele verbouwing is erop gericht dat de eerste drie verdiepingen huiskamer van de stad zijn: een plek van en voor alle inwoners van Nieuwegein! Met koffie, krantje en tijdschriften, studieplekken, en voldoende ruimte voor activiteiten samen met andere ‘huisgenoten’ zoals Movactor, WIL, het VrijwilligersHuis en KunstGein. Met de verbouwing vinden activiteiten nog door heel Nieuwegein plaats, maar straks zullen veel programma’s in het vernieuwde Stadshuis zijn. “

Highlights 2023
Uit het jaarverslag blijkt dat er minder bezoekers in 2023 naar de bibliotheek zijn gekomen: van ruim 255.000 in 2022 naar 216.000 in 2023. Dat komt onder meer door de beperktere openingstijden vanwege de verbouwing van het Stadshuis. Naar verwachting zullen de bezoekerscijfers flink stijgen als de verbouwing achter de rug is. Ook het aantal uitleningen was iets lager: van ruim 146.000 in 2022 naar 145.000 in 2023. Het aantal deelnemers aan activiteiten nam ook af van ruim 16.000 in 2022 naar ruim 12.500 in 2023. Ook dit heeft alles te maken met de verbouwing omdat alle programma’s en activiteiten door heel Nieuwegein zijn verspreid. Hierdoor was het moeilijker voor deelnemers om de activiteiten te bezoeken. Het voordeel van deze spreiding is dat er ook wel veel nieuwe deelnemers aanhaakten.

Openingstijden bibliotheek
De bibliotheek is nu dagelijks geopend van 12.00-20.00 uur en op zaterdag van 09.00-17.00 uur. Van woensdag 29 mei tot en met woensdag 12 juni is de bibliotheek helemaal gesloten vanwege de verhuizing naar de begane grond en de eerste verdieping. De Buurtpleinen blijven wel beschikbaar om boeken te lenen en in te leveren. Op donderdag 13 juni 2024 gaan de begane grond en de eerste verdieping van het vernieuwde Stadshuis weer open. Begin december 2024 ook de tweede verdieping. Vanaf januari 2025 zal ook het Consultatiebureau van de GGDrU open zijn op de eerste verdieping.

Lees het jaarverslag 2023
Meer weten over wat de bibliotheek het afgelopen jaar heeft gedaan? Lees het jaarverslag hier online.