Dossier gamification

Gamification. Wat is het eigenlijk? Waarom wordt het steeds belangrijker? En waarom ‘moet je er iets mee’? Dit thema-dossier geeft je uitleg hierover en laat voorbeelden zien hoe gamification ingezet kan worden.

Gamification is een relatief nieuw begrip. De meest gangbare definitie is; “Gamification is het toevoegen van spelelementen aan alledaagse processen, met als doel mensen meer te motiveren en te betrekken in deze processen”.

Er is nog weinig onderzoek naar gamification gedaan. Onderzoeker Mijntje Zaat van de Hogeschool Utrecht geeft in haar onderzoek “Effectiviteit en acceptatie van gamification" uit 2012 de volgende definitie: “De essentie van gamification is het toevoegen van een spelelement of –techniek waardoor de speler (uit zichzelf) gewenst gedrag gaat vertonen."

De termen gamification en serious gaming worden weleens door elkaar gebruikt. Maar er is wel een verschil: Een serious game is een uitgewerkt spel, met het doel om iets te leren. Gamification is het toevoegen van spelelementen aan “niet-game” situaties. 

 

Meer lezen

  • Augmented reality
  • Gameverslaving : probleemgebruik herkennen, begrijpen en overwinnen
  • Gamification in de klas : ontwerpen met het mission start model
  • Het app-effect
  • Maak indruk op je kinderen : handboek voor vaders en moeders
  • Maak je eigen apps
  • Mediawijsheid op de basisschool : succesverhalen van 21 leerkrachten
  • Met je smartphone het bos in
  • Smihopedia : aan de slag met sociale media in het onderwijs!
  • Sociale media op de basisschool
  • Speel Digiwijs! : samen aan de slag met media voor jonge kinderen
  • Speur je mee?

Meer weten